begroting 2019

4.1 Financieel meerjarenbeeld 2019 - 2022

4.1 Financieel meerjarenbeeld 2019 - 2022

Inleiding

In dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op de financiële positie van de gemeente Aalsmeer en de meerjarige ontwikkelingen.

Allereerst is het financieel meerjarenbeeld 2019-2022 opgenomen inclusief een toelichting. Vervolgens wordt stil gestaan bij de investeringen en de reserves en voorzieningen.

Financieel meerjarenbeeld 2019 - 2022

Hieronder vindt u een overzicht van de meerjarenraming per programma.

Bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting

Begroting 2019

Begroting

Begroting

Begroting

Programma

2017

2018

Lasten

Baten

Saldo

2020

2021

2022

01 Sociaal domein

15.046

14.533

20.210

-4.341

15.869

15.669

15.711

15.715

02 Onderwijs en ontplooiing

4.815

5.674

7.369

-1.772

5.597

5.400

5.383

5.322

03 Economie en duurzaamheid

567

507

804

-277

527

307

256

256

04 Openbare ruimte

6.227

9.016

14.881

-6.951

7.930

4.998

4.995

5.112

05 Ruimtelijke ontwikkeling

-660

397

43.292

-42.570

722

1.763

1.510

1.261

06 Bestuur, bevolking en veiligheid

4.370

4.798

5.409

-583

4.826

4.615

4.590

4.677

07 Overhead

6.958

7.594

7.676

0

7.676

7.624

7.624

7.624

08 Algemene dekkingsmiddelen

-42.146

-41.742

1.569

-44.740

-43.171

-43.647

-43.602

-42.220

Totaal saldo van baten en lasten

-4.822

777

101.209

-101.234

-25

-3.270

-3.533

-2.252

Reservemutatie

1.026

-528

17.568

-17.859

-291

1.001

1.176

1.176

Resultaat

-3.796

248

118.778

-119.094

-316

-2.269

-2.358

-1.075

Toelichting op het meerjarenbeeld

Op 12 juli 2018 is de Lentenota 2018 door de Raad vastgesteld. Evenals voorgaande jaren is bij het opstellen van het meerjarenbeeld gebruik gemaakt van tussentijdse rapportages, de jaarrekening 2017 en informatie die tijdens de Lentenota beschikbaar was. De bij de Lentenota geïnventariseerde autonome ontwikkelingen en voorstellen voor nieuw beleid zijn in de meerjarenbegroting opgenomen.

Na het opstellen van de Lentenota is de meicirculaire ontvangen. De financiële gevolgen hebben wij in een memo aan u voorgelegd en verwerkt in de meerjarenbegroting  2019.

Na de Lentenota en verwerking van de meicirculaire zijn er wijzigingen in de begrotingssaldi ontstaan. In onderstaand overzicht worden deze wijzigingen weergegeven, waarna een toelichting op de wijzigingen volgt.

Ontwikkeling meerjarenbegroting (bedrag x € 1.000)

2019

2020

2021

2022

Saldo begroting 2018

-1.172

-1.738

-1.642

67

Eerste begrotingswijziging (Najaarsrapportage 2017)

-284

-284

-283

-283

Kredietverhoging Triade meerjareneffect (raad 9 november 2017)

13

Lentenota 2018

210

392

717

971

Meicirculaire 2018

82

-194

-531

-997

Verwacht begrotingssaldo na meicirculaire

-1.151

-1.824

-1.739

-242

Financiële gevolgen raad 31 mei 2018

- Grex VVA terrein woningbouw

-218

-155

- Grex Meervalstraat / Roerdomplaan

-29

-390

-625

Mutaties begroting 2019

- Programma onderwijshuisvesting 2019 B&W 24 juli 2018

156

- Omgevingsvergunning

-948

- Dividend Eneco

100

100

100

100

- OZB waardeontwikkeling

-310

-310

-310

-310

- Compensatie woonlasten

310

Nieuw beleid

- Verbeterslag grijs en groen

500

- Mantelzorgondersteuning

25

- Sportpark Sportlaan 43

25

25

25

- Accountmanager bedrijven

124

- Nota wegen

30

30

30

- Varende boswachter

60

Technische wijzigingen en overige correcties

- Kapitaallasten

-138

-34

6

-2

- Prijsindexatie WSW

59

- Weglekeffect rente riolering

28

35

39

42

- Kostendekkend maken riolering

22

22

22

22

- Kostendekkend maken afval

43

43

43

43

- Herfinanciering langlopende leningen

-188

-188

-188

- Overige correcties < € 40.000

22

16

4

30

Mutaties reserves

- Storting reserve buitenruimte

5.000

- Inzet Algemene Reserve en Algemene Vrije Reserve

-4.000

Saldo begroting 2019

-316

-2.269

-2.358

-1.075

Het saldo van de begroting bestaat uit incidentele en structurele posten. In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in het incidentele en structurele deel van het begrotingssaldo.

Omschrijving

2019

2020

2021

2022

Incidenteel

321

-2.059

-1.895

-538

Structureel

-637

-210

-463

-537

Saldo begroting 2019

-316

-2.269

-2.358

-1.075

Toelichting op de mutaties van het meerjarig begrotingssaldo

Programma onderwijshuisvesting
Op 24 juli 2018 heeft het college ingestemd met het programma en overzicht onderwijshuisvesting 2019. Dit voorstel staat geagendeerd voor de raadsbehandeling op 27 september a.s.. Hierin is voor het herstel van constructiefouten van De Mikado een bedrag van € 156.000 voor 8 benoemde onderdelen waaronder het herstel van een gebrek aan de vuilwaterriolering onder de school. Ten tijde van de behandeling van de Lentenota 2018 waren de financiële effecten van de aanvragen voor De Mikado nog niet bekend.

Omgevingsvergunning
Voor 2019 verwachten we extra kosten te moeten maken van € 651.000. Dit zijn zowel kosten voor de beoordeling van de bouwaanvraag als voor handhaving en toezicht. Deze incidentele kosten zijn bedoeld voor een flexibele schil die samenhangt met de verwachte opbrengst bouwleges 2019 welke op
€ 2,5 miljoen ligt. De structurele begrotingsraming bouwleges bedraag € 0,9 miljoen. Op basis van deze uitgangspunten blijven de tarieven ongewijzigd (geen indexatie) en komt de kostendekkendheid komt uit op 98,7%.

Dividend Eneco
Op basis van de realisatie 2017 en de verwachtingen over de ontwikkelingen van het dividend van Eneco  wordt de begrotingsraming met € 0,1 miljoen naar beneden bijgesteld. Hiermee is de totale dividend raming in de begroting € 748.000. Naast dividend van Eneco en Stedin ontvangt Aalsmeer ook dividend van de BNG en Meerlanden B.V.

OZB waarde- ontwikkeling
De woningen in Aalsmeer stijgen in waarde, deze waardestijging ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. Op dit moment wordt de waardestijging voor woningen ingeschat op 8% en voor niet woningen op 2%. Het landelijk gemiddelde ligt op respectievelijk 7% en 1%. Aalsmeer hanteer voor de bepaling van de opbrengst OZB de lijn om de waardestijging en tariefindexatie mee te nemen voor de bepaling van de hoogte van de OZB. De meeropbrengst wordt via de gebruiker van een woning teruggegeven via een "compensatie woonlasten".  

Compensatie woonlasten
De meeropbrengst door de waardestijging boven het landelijk gemiddelde wordt via de gebruiker teruggegeven aan de burger. In 2019 bedraagt de compensatie woonlasten € 25,- per gebruiker. Voor de waardestijging niet-woningen vindt geen compensatie plaats.

Verbeterslag grijs en groen
Er komt een financiële impuls voor een verbeterslag grijs en groen, die er voor moet zorgen dat de gemeente Aalsmeer er mooier en netter uit gaat zien. Hierbij is speciale aandacht voor de entrees van Aalsmeer. Waar mogelijk en wenselijk worden combinaties gezocht met bestaande projecten voor een extra kwaliteitsimpuls. Het budget staat voorlopig op taakveld openbaar groen en luchtrecreatie, een juiste verdeling over de taakvelden openbaar groen en verkeer en vervoer volgt later.

Mantelzorgondersteuning
Als gevolg van de toenemende levensverwachting vergrijst de bevolking en komen er steeds meer ouderen. Extramurale zorg komt in plaats van intramurale zorg waardoor mensen langer thuis wonen. Deze ontwikkeling heeft consequenties voor het beroep dat wordt gedaan op mantelzorgers. Het mantelzorgsteuning, Mantelzorg & Meer, merkt dat in de hoeveelheid aanvragen die zij krijgen. Het extra budget dat hiervoor in 2018 beschikbaar is gesteld is ook voor 2019 beschikbaar.

Sportpark Sportlaan 43
In 2016 is een krediet van € 920.000 verleend voor renovatie van sportpark Sportlaan 43. Bij uitwerking van de plannen is gebleken, dat dit bedrag om diverse redenen ontoereikend is. Voortzetten van de plannen vraagt om een kredietverhoging met € 512.500. De kredietverhoging komt middels een afzonderlijk raadsvoorstel aan de orde. De structurele kapitaallasten hiervan bedragen € 25.000. In afwachting van nadere besluitvorming  wordt hiermee in de begroting 2019 reeds rekening gehouden.

Accountmanager bedrijven
College heeft besloten de functie accountmanager bedrijven, welke in eerste instantie was gecreëerd voor een periode van twee jaar, met een jaar te verlengen. De evaluatie van de functie accountmanager wordt in 2019 afgerond. Bij positief resultaat wordt ingezet op structurele inzet accountmanager.

Nota wegen
Vooruitlopend op besluitvorming over de Nota wegen vindt in 2019 een éénmalig ophoging van het investeringsplafond plaats van € 545.000. Hiermee zijn € 30.000 aan kapitaallasten gemoeid.
Kredietverlening vindt afzonderlijk plaats als onderdeel van de Nota wegen.

Varende boswachter
In het najaar van 2018 wordt de varende boswachter geëvalueerd. Voor 2019 is een incidenteel budget van € 60.000 beschikbaar gesteld. Op basis van de evaluatie wordt een besluit genomen over de verdere jaren.

Technische wijzigingen
In de programmabegroting zitten een aantal technische wijzigingen. Deze zijn het gevolg van afwijkingen op de kapitaallasten door vertraging in uitvoering, de prijsindexatie en de interne rente aanpassing van 2% naar 1,5% ten opzichte van hetgeen bij de Lentenota was ingeschat. De grootste technische wijziging zijn het gevolg van het aflopen van een langlopende lening van € 15 miljoen ingaande 2020. Deze lening is in het verleden afgesloten tegen een rentepercentage van 3,85%. Voor de herfinanciering gaan we uit van een rentepercentage van 1,5%. Rekening houdend met weglekeffect op kostendekkende exploitaties en grondexploitaties betekent dit een voordeel van ruim € 1,5 ton.

Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

In de volgende tabel worden de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma en per reserve weergegeven.

Reserve

Programma

Onttrekking

Toevoeging

Algemene Reserve

Algemene dekkingsmiddelen

2.000

Algemene Vrije Reserve

Algemene dekkingsmiddelen

3.221

124

Algemene Vrije Reserve

Begrotingssaldo

-316

Duurzaamheidsfonds

Openbare ruimte

42

Bovenwijkse voorzieningen

Openbare ruimte

2.598

1.221

Bovenwijkse voorzieningen

Ruimtelijke ontwikkeling

24

Kunstzinnige verfraaiing

Onderwijs en ontplooiing

25

Kapitaallasten gebouwen

Ruimtelijke ontwikkeling

297

3.880

Actualisering bestemmingsplannen

Ruimtelijke ontwikkeling

35

Reserve gemeentehuis

Ruimtelijke ontwikkeling

3.880

Onderhoud/instandhouding onbebouwde ruimte

Openbare ruimte

5.001

6.782

Dekking kap.lasten UP verkeer en vervoer

Openbare ruimte

136

4.164

Dekking kap lstn UP groen, water, recreatie

Openbare ruimte

10

1.373

Herinrichting VVA-terrein

Openbare ruimte

615

Totaal

17.544

17.568

Incidentele baten en lasten

Conform de verplichting in het BBV zijn in de volgende tabel de incidentele baten en lasten per programma en incidentele mutaties op reserves weergegeven.

Bedrag x € 1.000

Omschrijving lasten

2019

2020

2021

2022

1. Sociaal domein

Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) 2e fase

43

43

Jeugdhulpverlening

54

Dagstructurering vrije inloop

40

Coördinatie Maaltijdvoorziening

22

Ondersteuning Top X

15

15

Formatie Werk en Inkomen

61

Kinderopvang

31

Mantelzorgondersteuning

25

2. Onderwijs en ontplooiing

Formatieondersteuning leerplicht

14

Verhoging subsidie Oceanus

20

Programma onderwijshuisvesting

156

3. Economie en duurzaamheid

Project Zaai

35

Agenda recreatie & toerisme

27

Drechtdoorsteek

35

Belangenbehartiging Schipholdossier

50

50

Accountmanager bedrijven

124

4. Openbare ruimte

UP werken buitenruimte

1.754

Aanbesteding beheer openbare ruimte, voorbereidingskosten

80

Projectmanagers uitvoeringsprogramma's

56

Duurzaamheidsfonds

42

Verbeterslag grijs en groen

500

5. Ruimtelijke ontwikkeling

Actie Programma Wonen AM-gemeenten

5

Fasering omgevingswet

76

68

10

Bovenwijkse voorzieningen

948

200

Omgevingsvergunningen

679

28

Deelstructuurvisies en gebiedsvisies

35

Grex VVA terrein woningbouw

1.325

497

Grex Meervalstraat / Roerdomplaan

844

1.179

1.983

1.791

De Tuinen, directe organisatiekosten SO

6. Bestuur, bevolking en veiligheid

Verkiezingen

150

86

Handhaving hennepteelt

25

25

Varende boswachter

60

Overhead

Formatie Werk en Inkomen

25

Kinderopvang

11

Compensatie woonlasten

310

Totaal incidentele lasten voor bestemming

7.678

2.105

1.993

1.877

Incidentele toevoeging aan reserves in samenhang met

4. Openbare ruimte

10.481

2.063

5. Ruimtelijke ontwikkeling

5.125

585

24

24

Totaal incidentele toevoegingen aan reserves

15.606

2.648

24

24

Totaal incidentele lasten na bestemming

23.284

4.753

2.017

1.902

Omschrijving Baten

2019

2020

2021

2022

5. Ruimtelijke ontwikkeling

Leges omgevingsvergunningen

1.627

28

Bovenwijkse voorzieningen

17

Bijdragen reserve kunst en bovenwijkse voorzieningen

585

24

24

Grex VVA terrein woningbouw

1.543

652

Grex Meervalstraat / Roerdomplaan

844

1.208

2.373

2.415

Algemene dekkingsmiddelen

Precario

1.516

1.516

1.516

Totaal incidentele baten voor bestemming

5.546

3.989

3.913

2.440

Incidentele onttrekking aan reserves in samenhang met

4. Openbare ruimte

6.905

1.487

5. Ruimtelijke ontwikkeling

6.513

1.336

Algemene dekkingsmiddelen

4.000

Totaal incidentele onttrekkingen aan reserves

17.417

2.823

0

0

Totaal incidentele baten na bestemming

22.963

6.812

3.913

2.440

Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves

Conform de verplichting in het BBV zijn in de volgende tabel de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves weergegeven.

Omschrijving

2019

2020

2021

2022

Structurele toevoeging aan reserves in samenhang met

4. Openbare ruimte

1.838

1.838

1.838

1.838

Algemene dekkingsmiddelen

124

124

124

124

1.962

1.962

1.962

1.962

Structurele onttrekking aan reserves in samenhang met

2. Onderwijs en ontplooiing

25

25

25

25

4. Openbare ruimte

120

338

347

347

5. Ruimtelijke ontwikkeling

297

422

439

438

442

785

811

810

Per saldo structurele toevoeging aan reserves

1.520

1.176

1.151

1.152

Aan de reserve onderhoud/instandhouding onbebouwde buitenruimte wordt structureel een bedrag van ruim € 1,8 miljoen toegevoegd. De kosten van (groot) onderhoud van de verschillende onderdelen van de buitenruimte worden ten laste gebracht van deze reserve. Deze kosten en de onttrekking ervan aan de reserve zijn opgenomen in het overzicht van incidentele baten en lasten. Daarnaast is de toevoeging van de toegerekende rente aan de Algemene Vrije Reserve structureel in de begroting opgenomen.
De structurele onttrekkingen betreffen kapitaallasten van investeringen en kosten van kunstobjecten.

Gehanteerde uitgangspunten van de begroting 2019

In dit onderdeel wordt ingegaan op de financiële gevolgen van het bestaand beleid voor de meerjarige financiële positie van de gemeente. Onder het bestaand beleid vallen de nominale ontwikkelingen, de ontwikkeling van de algemene uitkering en de gemeentelijke tarieven. De financiële gevolgen van de voorstellen voor autonome ontwikkelingen en nieuw beleid uit de Lentenota 2018 zijn verwerkt in hoofdstuk 2, Programmaplan (tabel Ontwikkeling begrotingssaldo).

Nominale ontwikkelingen
Voor 2019 zijn de materiële lasten en baten met 1,25 % verhoogd. De nominale ontwikkelingen zijn in de programma’s verwerkt, zie hiervoor de indexering in de tabellen bij de programma’s.

Prijsindex personeelslasten
Ten opzichte van de begroting 2018 is rekening gehouden met een prijsindex personeelslasten van 2,8 %. Dit bestaat uit een bijstelling loonontwikkeling 2018 en een loonontwikkeling voor 2019  van 3,08 % (hogere sociale lasten door premiestijgingen pensioenen en ziektekosten).

Indexering dienstverleningsbijdrage Aalsmeer aan de ambtelijke organisatie AA
De dienstverleningsbijdrage aan de ambtelijke organisatie AA wordt conform de afspraken die zijn gemaakt in het dienstverleningshandvest geïndexeerd.

Algemene uitkering
In de raming is rekening gehouden met de effecten zoals gepresenteerd in de Lentenota 2018. Daarnaast is ook de meicirculaire 2018 verwerkt in de ramingen voor 2019 tot en met 2022.

Tarieven en belastingen
De tarieven en belastingen zijn verhoogd met 2 %, het gewogen gemiddelde van prijs- en loonindexering. Het uitgangspunt voor de tarieven van rioolheffing, afvalstoffenheffing en leges is 100% kostendekkendheid.