4.1 Financieel meerjarenbeeld 2019 - 2022
Inleiding
In dit hoofdstuk wordt nader ingegaan op de financiële positie van de gemeente Aalsmeer en de meerjarige ontwikkelingen.
Allereerst is het financieel meerjarenbeeld 2019-2022 opgenomen inclusief een toelichting. Vervolgens wordt stil gestaan bij de investeringen en de reserves en voorzieningen.
Financieel meerjarenbeeld 2019 - 2022
Hieronder vindt u een overzicht van de meerjarenraming per programma.
Bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting 2019 | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2017 | 2018 | Lasten | Baten | Saldo | 2020 | 2021 | 2022 |
01 Sociaal domein | 15.046 | 14.533 | 20.210 | -4.341 | 15.869 | 15.669 | 15.711 | 15.715 |
02 Onderwijs en ontplooiing | 4.815 | 5.674 | 7.369 | -1.772 | 5.597 | 5.400 | 5.383 | 5.322 |
03 Economie en duurzaamheid | 567 | 507 | 804 | -277 | 527 | 307 | 256 | 256 |
04 Openbare ruimte | 6.227 | 9.016 | 14.881 | -6.951 | 7.930 | 4.998 | 4.995 | 5.112 |
05 Ruimtelijke ontwikkeling | -660 | 397 | 43.292 | -42.570 | 722 | 1.763 | 1.510 | 1.261 |
06 Bestuur, bevolking en veiligheid | 4.370 | 4.798 | 5.409 | -583 | 4.826 | 4.615 | 4.590 | 4.677 |
07 Overhead | 6.958 | 7.594 | 7.676 | 0 | 7.676 | 7.624 | 7.624 | 7.624 |
08 Algemene dekkingsmiddelen | -42.146 | -41.742 | 1.569 | -44.740 | -43.171 | -43.647 | -43.602 | -42.220 |
Totaal saldo van baten en lasten | -4.822 | 777 | 101.209 | -101.234 | -25 | -3.270 | -3.533 | -2.252 |
Reservemutatie | 1.026 | -528 | 17.568 | -17.859 | -291 | 1.001 | 1.176 | 1.176 |
Resultaat | -3.796 | 248 | 118.778 | -119.094 | -316 | -2.269 | -2.358 | -1.075 |
Toelichting op het meerjarenbeeld
Op 12 juli 2018 is de Lentenota 2018 door de Raad vastgesteld. Evenals voorgaande jaren is bij het opstellen van het meerjarenbeeld gebruik gemaakt van tussentijdse rapportages, de jaarrekening 2017 en informatie die tijdens de Lentenota beschikbaar was. De bij de Lentenota geïnventariseerde autonome ontwikkelingen en voorstellen voor nieuw beleid zijn in de meerjarenbegroting opgenomen.
Na het opstellen van de Lentenota is de meicirculaire ontvangen. De financiële gevolgen hebben wij in een memo aan u voorgelegd en verwerkt in de meerjarenbegroting 2019.
Na de Lentenota en verwerking van de meicirculaire zijn er wijzigingen in de begrotingssaldi ontstaan. In onderstaand overzicht worden deze wijzigingen weergegeven, waarna een toelichting op de wijzigingen volgt.
Ontwikkeling meerjarenbegroting (bedrag x € 1.000) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Saldo begroting 2018 | -1.172 | -1.738 | -1.642 | 67 |
Eerste begrotingswijziging (Najaarsrapportage 2017) | -284 | -284 | -283 | -283 |
Kredietverhoging Triade meerjareneffect (raad 9 november 2017) | 13 | |||
Lentenota 2018 | 210 | 392 | 717 | 971 |
Meicirculaire 2018 | 82 | -194 | -531 | -997 |
Verwacht begrotingssaldo na meicirculaire | -1.151 | -1.824 | -1.739 | -242 |
Financiële gevolgen raad 31 mei 2018 | ||||
- Grex VVA terrein woningbouw | -218 | -155 | ||
- Grex Meervalstraat / Roerdomplaan | -29 | -390 | -625 | |
Mutaties begroting 2019 | ||||
- Programma onderwijshuisvesting 2019 B&W 24 juli 2018 | 156 | |||
- Omgevingsvergunning | -948 | |||
- Dividend Eneco | 100 | 100 | 100 | 100 |
- OZB waardeontwikkeling | -310 | -310 | -310 | -310 |
- Compensatie woonlasten | 310 | |||
Nieuw beleid | ||||
- Verbeterslag grijs en groen | 500 | |||
- Mantelzorgondersteuning | 25 | |||
- Sportpark Sportlaan 43 | 25 | 25 | 25 | |
- Accountmanager bedrijven | 124 | |||
- Nota wegen | 30 | 30 | 30 | |
- Varende boswachter | 60 | |||
Technische wijzigingen en overige correcties | ||||
- Kapitaallasten | -138 | -34 | 6 | -2 |
- Prijsindexatie WSW | 59 | |||
- Weglekeffect rente riolering | 28 | 35 | 39 | 42 |
- Kostendekkend maken riolering | 22 | 22 | 22 | 22 |
- Kostendekkend maken afval | 43 | 43 | 43 | 43 |
- Herfinanciering langlopende leningen | -188 | -188 | -188 | |
- Overige correcties < € 40.000 | 22 | 16 | 4 | 30 |
Mutaties reserves | ||||
- Storting reserve buitenruimte | 5.000 | |||
- Inzet Algemene Reserve en Algemene Vrije Reserve | -4.000 | |||
Saldo begroting 2019 | -316 | -2.269 | -2.358 | -1.075 |
Het saldo van de begroting bestaat uit incidentele en structurele posten. In onderstaand overzicht wordt inzicht gegeven in het incidentele en structurele deel van het begrotingssaldo.
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Incidenteel | 321 | -2.059 | -1.895 | -538 |
Structureel | -637 | -210 | -463 | -537 |
Saldo begroting 2019 | -316 | -2.269 | -2.358 | -1.075 |
Toelichting op de mutaties van het meerjarig begrotingssaldo
Programma onderwijshuisvesting
Op 24 juli 2018 heeft het college ingestemd met het programma en overzicht onderwijshuisvesting 2019. Dit voorstel staat geagendeerd voor de raadsbehandeling op 27 september a.s.. Hierin is voor het herstel van constructiefouten van De Mikado een bedrag van € 156.000 voor 8 benoemde onderdelen waaronder het herstel van een gebrek aan de vuilwaterriolering onder de school. Ten tijde van de behandeling van de Lentenota 2018 waren de financiële effecten van de aanvragen voor De Mikado nog niet bekend.
Omgevingsvergunning
Voor 2019 verwachten we extra kosten te moeten maken van € 651.000. Dit zijn zowel kosten voor de beoordeling van de bouwaanvraag als voor handhaving en toezicht. Deze incidentele kosten zijn bedoeld voor een flexibele schil die samenhangt met de verwachte opbrengst bouwleges 2019 welke op
€ 2,5 miljoen ligt. De structurele begrotingsraming bouwleges bedraag € 0,9 miljoen. Op basis van deze uitgangspunten blijven de tarieven ongewijzigd (geen indexatie) en komt de kostendekkendheid komt uit op 98,7%.
Dividend Eneco
Op basis van de realisatie 2017 en de verwachtingen over de ontwikkelingen van het dividend van Eneco wordt de begrotingsraming met € 0,1 miljoen naar beneden bijgesteld. Hiermee is de totale dividend raming in de begroting € 748.000. Naast dividend van Eneco en Stedin ontvangt Aalsmeer ook dividend van de BNG en Meerlanden B.V.
OZB waarde- ontwikkeling
De woningen in Aalsmeer stijgen in waarde, deze waardestijging ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. Op dit moment wordt de waardestijging voor woningen ingeschat op 8% en voor niet woningen op 2%. Het landelijk gemiddelde ligt op respectievelijk 7% en 1%. Aalsmeer hanteer voor de bepaling van de opbrengst OZB de lijn om de waardestijging en tariefindexatie mee te nemen voor de bepaling van de hoogte van de OZB. De meeropbrengst wordt via de gebruiker van een woning teruggegeven via een "compensatie woonlasten".
Compensatie woonlasten
De meeropbrengst door de waardestijging boven het landelijk gemiddelde wordt via de gebruiker teruggegeven aan de burger. In 2019 bedraagt de compensatie woonlasten € 25,- per gebruiker. Voor de waardestijging niet-woningen vindt geen compensatie plaats.
Verbeterslag grijs en groen
Er komt een financiële impuls voor een verbeterslag grijs en groen, die er voor moet zorgen dat de gemeente Aalsmeer er mooier en netter uit gaat zien. Hierbij is speciale aandacht voor de entrees van Aalsmeer. Waar mogelijk en wenselijk worden combinaties gezocht met bestaande projecten voor een extra kwaliteitsimpuls. Het budget staat voorlopig op taakveld openbaar groen en luchtrecreatie, een juiste verdeling over de taakvelden openbaar groen en verkeer en vervoer volgt later.
Mantelzorgondersteuning
Als gevolg van de toenemende levensverwachting vergrijst de bevolking en komen er steeds meer ouderen. Extramurale zorg komt in plaats van intramurale zorg waardoor mensen langer thuis wonen. Deze ontwikkeling heeft consequenties voor het beroep dat wordt gedaan op mantelzorgers. Het mantelzorgsteuning, Mantelzorg & Meer, merkt dat in de hoeveelheid aanvragen die zij krijgen. Het extra budget dat hiervoor in 2018 beschikbaar is gesteld is ook voor 2019 beschikbaar.
Sportpark Sportlaan 43
In 2016 is een krediet van € 920.000 verleend voor renovatie van sportpark Sportlaan 43. Bij uitwerking van de plannen is gebleken, dat dit bedrag om diverse redenen ontoereikend is. Voortzetten van de plannen vraagt om een kredietverhoging met € 512.500. De kredietverhoging komt middels een afzonderlijk raadsvoorstel aan de orde. De structurele kapitaallasten hiervan bedragen € 25.000. In afwachting van nadere besluitvorming wordt hiermee in de begroting 2019 reeds rekening gehouden.
Accountmanager bedrijven
College heeft besloten de functie accountmanager bedrijven, welke in eerste instantie was gecreëerd voor een periode van twee jaar, met een jaar te verlengen. De evaluatie van de functie accountmanager wordt in 2019 afgerond. Bij positief resultaat wordt ingezet op structurele inzet accountmanager.
Nota wegen
Vooruitlopend op besluitvorming over de Nota wegen vindt in 2019 een éénmalig ophoging van het investeringsplafond plaats van € 545.000. Hiermee zijn € 30.000 aan kapitaallasten gemoeid.
Kredietverlening vindt afzonderlijk plaats als onderdeel van de Nota wegen.
Varende boswachter
In het najaar van 2018 wordt de varende boswachter geëvalueerd. Voor 2019 is een incidenteel budget van € 60.000 beschikbaar gesteld. Op basis van de evaluatie wordt een besluit genomen over de verdere jaren.
Technische wijzigingen
In de programmabegroting zitten een aantal technische wijzigingen. Deze zijn het gevolg van afwijkingen op de kapitaallasten door vertraging in uitvoering, de prijsindexatie en de interne rente aanpassing van 2% naar 1,5% ten opzichte van hetgeen bij de Lentenota was ingeschat. De grootste technische wijziging zijn het gevolg van het aflopen van een langlopende lening van € 15 miljoen ingaande 2020. Deze lening is in het verleden afgesloten tegen een rentepercentage van 3,85%. Voor de herfinanciering gaan we uit van een rentepercentage van 1,5%. Rekening houdend met weglekeffect op kostendekkende exploitaties en grondexploitaties betekent dit een voordeel van ruim € 1,5 ton.
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
In de volgende tabel worden de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves per programma en per reserve weergegeven.
Reserve | Programma | Onttrekking | Toevoeging |
---|---|---|---|
Algemene Reserve | Algemene dekkingsmiddelen | 2.000 | |
Algemene Vrije Reserve | Algemene dekkingsmiddelen | 3.221 | 124 |
Algemene Vrije Reserve | Begrotingssaldo | -316 | |
Duurzaamheidsfonds | Openbare ruimte | 42 | |
Bovenwijkse voorzieningen | Openbare ruimte | 2.598 | 1.221 |
Bovenwijkse voorzieningen | Ruimtelijke ontwikkeling | 24 | |
Kunstzinnige verfraaiing | Onderwijs en ontplooiing | 25 | |
Kapitaallasten gebouwen | Ruimtelijke ontwikkeling | 297 | 3.880 |
Actualisering bestemmingsplannen | Ruimtelijke ontwikkeling | 35 | |
Reserve gemeentehuis | Ruimtelijke ontwikkeling | 3.880 | |
Onderhoud/instandhouding onbebouwde ruimte | Openbare ruimte | 5.001 | 6.782 |
Dekking kap.lasten UP verkeer en vervoer | Openbare ruimte | 136 | 4.164 |
Dekking kap lstn UP groen, water, recreatie | Openbare ruimte | 10 | 1.373 |
Herinrichting VVA-terrein | Openbare ruimte | 615 | |
Totaal | 17.544 | 17.568 |
Incidentele baten en lasten
Conform de verplichting in het BBV zijn in de volgende tabel de incidentele baten en lasten per programma en incidentele mutaties op reserves weergegeven.
Bedrag x € 1.000 | ||||
Omschrijving lasten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1. Sociaal domein | ||||
Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG) 2e fase | 43 | 43 | ||
Jeugdhulpverlening | 54 | |||
Dagstructurering vrije inloop | 40 | |||
Coördinatie Maaltijdvoorziening | 22 | |||
Ondersteuning Top X | 15 | 15 | ||
Formatie Werk en Inkomen | 61 | |||
Kinderopvang | 31 | |||
Mantelzorgondersteuning | 25 | |||
2. Onderwijs en ontplooiing | ||||
Formatieondersteuning leerplicht | 14 | |||
Verhoging subsidie Oceanus | 20 | |||
Programma onderwijshuisvesting | 156 | |||
3. Economie en duurzaamheid | ||||
Project Zaai | 35 | |||
Agenda recreatie & toerisme | 27 | |||
Drechtdoorsteek | 35 | |||
Belangenbehartiging Schipholdossier | 50 | 50 | ||
Accountmanager bedrijven | 124 | |||
4. Openbare ruimte | ||||
UP werken buitenruimte | 1.754 | |||
Aanbesteding beheer openbare ruimte, voorbereidingskosten | 80 | |||
Projectmanagers uitvoeringsprogramma's | 56 | |||
Duurzaamheidsfonds | 42 | |||
Verbeterslag grijs en groen | 500 | |||
5. Ruimtelijke ontwikkeling | ||||
Actie Programma Wonen AM-gemeenten | 5 | |||
Fasering omgevingswet | 76 | 68 | 10 | |
Bovenwijkse voorzieningen | 948 | 200 | ||
Omgevingsvergunningen | 679 | 28 | ||
Deelstructuurvisies en gebiedsvisies | 35 | |||
Grex VVA terrein woningbouw | 1.325 | 497 | ||
Grex Meervalstraat / Roerdomplaan | 844 | 1.179 | 1.983 | 1.791 |
De Tuinen, directe organisatiekosten SO | ||||
6. Bestuur, bevolking en veiligheid | ||||
Verkiezingen | 150 | 86 | ||
Handhaving hennepteelt | 25 | 25 | ||
Varende boswachter | 60 | |||
Overhead | ||||
Formatie Werk en Inkomen | 25 | |||
Kinderopvang | 11 | |||
Compensatie woonlasten | 310 | |||
Totaal incidentele lasten voor bestemming | 7.678 | 2.105 | 1.993 | 1.877 |
Incidentele toevoeging aan reserves in samenhang met | ||||
4. Openbare ruimte | 10.481 | 2.063 | ||
5. Ruimtelijke ontwikkeling | 5.125 | 585 | 24 | 24 |
Totaal incidentele toevoegingen aan reserves | 15.606 | 2.648 | 24 | 24 |
Totaal incidentele lasten na bestemming | 23.284 | 4.753 | 2.017 | 1.902 |
Omschrijving Baten | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
5. Ruimtelijke ontwikkeling | ||||
Leges omgevingsvergunningen | 1.627 | 28 | ||
Bovenwijkse voorzieningen | 17 | |||
Bijdragen reserve kunst en bovenwijkse voorzieningen | 585 | 24 | 24 | |
Grex VVA terrein woningbouw | 1.543 | 652 | ||
Grex Meervalstraat / Roerdomplaan | 844 | 1.208 | 2.373 | 2.415 |
Algemene dekkingsmiddelen | ||||
Precario | 1.516 | 1.516 | 1.516 | |
Totaal incidentele baten voor bestemming | 5.546 | 3.989 | 3.913 | 2.440 |
Incidentele onttrekking aan reserves in samenhang met | ||||
4. Openbare ruimte | 6.905 | 1.487 | ||
5. Ruimtelijke ontwikkeling | 6.513 | 1.336 | ||
Algemene dekkingsmiddelen | 4.000 | |||
Totaal incidentele onttrekkingen aan reserves | 17.417 | 2.823 | 0 | 0 |
Totaal incidentele baten na bestemming | 22.963 | 6.812 | 3.913 | 2.440 |
Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves
Conform de verplichting in het BBV zijn in de volgende tabel de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan reserves weergegeven.
Omschrijving | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Structurele toevoeging aan reserves in samenhang met | ||||
4. Openbare ruimte | 1.838 | 1.838 | 1.838 | 1.838 |
Algemene dekkingsmiddelen | 124 | 124 | 124 | 124 |
1.962 | 1.962 | 1.962 | 1.962 | |
Structurele onttrekking aan reserves in samenhang met | ||||
2. Onderwijs en ontplooiing | 25 | 25 | 25 | 25 |
4. Openbare ruimte | 120 | 338 | 347 | 347 |
5. Ruimtelijke ontwikkeling | 297 | 422 | 439 | 438 |
442 | 785 | 811 | 810 | |
Per saldo structurele toevoeging aan reserves | 1.520 | 1.176 | 1.151 | 1.152 |
Aan de reserve onderhoud/instandhouding onbebouwde buitenruimte wordt structureel een bedrag van ruim € 1,8 miljoen toegevoegd. De kosten van (groot) onderhoud van de verschillende onderdelen van de buitenruimte worden ten laste gebracht van deze reserve. Deze kosten en de onttrekking ervan aan de reserve zijn opgenomen in het overzicht van incidentele baten en lasten. Daarnaast is de toevoeging van de toegerekende rente aan de Algemene Vrije Reserve structureel in de begroting opgenomen.
De structurele onttrekkingen betreffen kapitaallasten van investeringen en kosten van kunstobjecten.
Gehanteerde uitgangspunten van de begroting 2019
In dit onderdeel wordt ingegaan op de financiële gevolgen van het bestaand beleid voor de meerjarige financiële positie van de gemeente. Onder het bestaand beleid vallen de nominale ontwikkelingen, de ontwikkeling van de algemene uitkering en de gemeentelijke tarieven. De financiële gevolgen van de voorstellen voor autonome ontwikkelingen en nieuw beleid uit de Lentenota 2018 zijn verwerkt in hoofdstuk 2, Programmaplan (tabel Ontwikkeling begrotingssaldo).
Nominale ontwikkelingen
Voor 2019 zijn de materiële lasten en baten met 1,25 % verhoogd. De nominale ontwikkelingen zijn in de programma’s verwerkt, zie hiervoor de indexering in de tabellen bij de programma’s.
Prijsindex personeelslasten
Ten opzichte van de begroting 2018 is rekening gehouden met een prijsindex personeelslasten van 2,8 %. Dit bestaat uit een bijstelling loonontwikkeling 2018 en een loonontwikkeling voor 2019 van 3,08 % (hogere sociale lasten door premiestijgingen pensioenen en ziektekosten).
Indexering dienstverleningsbijdrage Aalsmeer aan de ambtelijke organisatie AA
De dienstverleningsbijdrage aan de ambtelijke organisatie AA wordt conform de afspraken die zijn gemaakt in het dienstverleningshandvest geïndexeerd.
Algemene uitkering
In de raming is rekening gehouden met de effecten zoals gepresenteerd in de Lentenota 2018. Daarnaast is ook de meicirculaire 2018 verwerkt in de ramingen voor 2019 tot en met 2022.
Tarieven en belastingen
De tarieven en belastingen zijn verhoogd met 2 %, het gewogen gemiddelde van prijs- en loonindexering. Het uitgangspunt voor de tarieven van rioolheffing, afvalstoffenheffing en leges is 100% kostendekkendheid.