Thema 2.6.3 Communicatie
Actuele beleidsontwikkelingen
De laatste paar jaar spreken we in onze plannen over een veranderende wereld waar we op in moeten spelen. Maar we hadden nooit verwacht dat ontwikkelingen zo snel zouden gaan. Dat heeft impact. De maatschappij verandert, de organisatie verandert, communicatie speelt daar een cruciale rol in. Mensen delen informatie, discussiëren en ontwikkelen gezamenlijke standpunten via allerlei digitale platforms. Mensen reageren in hun eigen tijd, wanneer zij dat willen. Ze verwachten een snelle reactie. Communicatie gaat steeds sneller. Ook issues ontwikkelen zich razendsnel.
Deze veranderingen vragen om een permanente alertheid van communicatie die zich niet in procedures en checklists laat vangen. Het vraagt ook meer inzet. Het is belangrijker dan ooit om voeling te houden met de samenleving, te weten wat er speelt en daar in onze communicatie op in te spelen. Omgevingscommunicatie krijgt een grotere rol.
Participatie (wat mensen zelf willen doen, wat mensen vinden), ICT en Communicatie schuiven steeds meer in elkaar. Dat vraagt om andere vaardigheden, meer kennis over techniek en meer kennis van ‘communitymanagement’. Binnen de gemeentelijke communicatie spelen we in op de ontwikkelingen van deze tijd, maar gooien we de traditionele communicatie- en participatiemiddelen niet overboord. Zo bereiken we de grootste groep mensen: met nieuwe media en op traditionele wijze.
Wat betekent dit voor 2019?
Als we niet meegaan met de ontwikkelingen, gaan we achterlopen bij de manier waarop mensen in deze tijd met elkaar communiceren en de aansluiting missen. Daarom gaan we intensiever monitoren, meer communiceren via social media en meer met beeld (foto en video) werken. Daarbij is het noodzakelijk dat wij investeren in technische kennis (die nu echt steeds meer bij het communicatievak gaat horen) om het contentbeheer van de website goed en snel te kunnen uitvoeren.