begroting 2019

3.2 Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Bouw- / projectgerelateerde risico's

Bouw- / projectgerelateerde risico's

Aanbestedingsrisico’s
Het onderhoud van de openbare ruimte wordt vanaf 2020 anders georganiseerd, de werkzaamheden worden in percelen door middel van aanbestedingen op de markt gezet. Door de aantrekkende economie en het gebrek aan vakmensen bij de aannemers zien we dat de marktsituatie wijzigt en dat prijzen zich naar boven ontwikkelen. Dit kan tot gevolg hebben dat de prijzen zich zo ontwikkelen dat ze meer stijgen dan onze eigen aannames over de prijsindexatie.
Voor de berekening van de omvang van het weerstandsvermogen hanteren we voor het totaal van de aanbestedingsrisico’s een stelpost van € 1 miljoen.

Uitvoeringsprogramma’s Aalsmeer
Projecten kunnen niet tot uitvoering komen of forse vertraging oplopen door externe factoren. Hieronder verstaan wij bijvoorbeeld inspraak op projecten waardoor deze gewijzigd moeten worden, afhankelijkheid van de bereidheid van kabel- en leidingbedrijven om hun medewerking vlot te verlenen en het moeilijk kunnen aantrekken van externe deskundige medewerkers die schaarser worden door het aantrekken van de economie. Daarnaast kan de gemeente op onverwachte plaatsen vervuilde grond aantreffen waar in een project geen rekening mee gehouden is. In combinatie met striktere Milieuwetgeving kan een project vertraging oplopen of afgeblazen worden. De financiële gevolgen en sturingsmogelijkheden om dit binnen het krediet op te vangen zullen van project tot project verschillen. Voor de bepaling van het weerstandsvermogen is dit risico niet afzonderlijk financieel ingeschat.

Nota wegen en reserve onderhoud/instandhouding buitenruimte
Besluitvorming over de nota wegen moet nog plaatsvinden. In de voorbereiding is gebleken het wegennet Aalsmeer niet voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau B. Er is vanaf 2016 een start gemaakt om achterstanden op groot onderhoud in te halen. De besluitvorming over de nota wegen zal duidelijkheid moeten geven wat er nodig is om ook na 2019 de achterstanden groot onderhoud en reconstructies aan wegen verder weg te kunnen werken  en op termijn weer op  kwaliteitsniveau B te komen. In de Nota wegen zal inzicht en onderbouwing worden gegeven aan de investeringsbehoefte op langere termijn in relatie tot onze reserve buitenruimte en de jaarlijkse voeding hiervan. Voor de bepaling van het weerstandsvermogen is dit risico niet afzonderlijk financieel ingeschat.

Grote projecten en grondexploitaties
Voor de dekking van de bekende risico’s in de huidige gemeentelijke exploitaties is een voorziening opgenomen. De getroffen voorziening voor grondexploitaties en bouwprojecten bedraagt per 1-1-2018 € 12,98 miljoen (NB de voorziening voor grondexploitaties en bouwgrondprojecten wordt conform voorschriften in mindering gebracht op de post onderhanden werken op de balans). Ook voor projecten faciliterend grondbeleid is een voorziening aanwezig. Deze bedraagt per 1-1-2018 € 1,51 miljoen. Beide voorzieningen betreffen (deelgebieden binnen) het project De Tuinen van Aalsmeer.

De getroffen voorzieningen zijn voor de berekende verliezen. De hoogte van dit risico en de beheersing hiervan is een belangrijk speerpunt. Door het opstellen van scenario’s wordt inzichtelijk gemaakt tussen welke bandbreedtes het resultaat zich kan bewegen en kan mede op basis hiervan besluitvorming plaatsvinden over de te nemen beheermaatregelen en wanneer deze genomen kunnen worden.

Hierna worden de meest omvangrijke grondexploitaties van de gemeente apart toegelicht.

Green Park Aalsmeer (Bedrijventerrein)
Project Bedrijventerrein Green Park Aalsmeer omvat de ontwikkeling van een nieuw bedrijventerrein langs de nieuwe provinciale weg N201. Voor deze gebiedsontwikkeling is een samenwerkingsverband gesloten met de gemeente Uithoorn, waarbij beide partijen voor 50% risico dragen. Voor de uitvoering van de realisatie van het bedrijventerrein is Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV (GPAG BV) opgericht, waarvan beide gemeenten de aandeelhouders zijn.

Tot en met 2017 was de hoogte van de Voorziening Garantstelling Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV gebaseerd op de jaarlijkse actualisering van de grondexploitatie van GPAG BV en bijbehorende risicoanalyse. Deze risico analyse wordt opgesteld op basis van de  "Monte Carlo" methode, behorende bij 85% zekerheid. Bij de concept grondexploitatie 2018 is ook het resultaat van de risico analyse positief. Op basis van de blijvende positieve eindwaarde van het project is er geen afzonderlijke voorziening voor GPAG BV meer opgenomen en hoeft er geen bedrag voor dit risico meer te worden opgenomen in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.

De Tuinen van Aalsmeer (Woningbouw)
In maart 2018 is de grondexploitatie 2018 opgesteld. Dit betreft zowel de ontwikkelingen op basis van actief als facilitair grondbeleid. Het resultaat van de actieve grondexploitatie is (op  Netto contante waarde per
1 januari 2018) vastgesteld op negatief € 12,98 miljoen en vertegenwoordigt de totale huidige omvang van de voorziening grondexploitaties. Het resultaat voor het facilitaire deel is € 1,51 miljoen negatief op basis van eindwaarde.

Conform de gedragslijn bij GPAG BV is bij de grondexploitatie 2018 van De tuinen van Aalsmeer een risicoanalyse op basis van de "Monte Carlo" methode gemaakt, behorende bij 85% zekerheid. De uitkomst hiervan is dat met 85% waarschijnlijkheid het resultaat ligt tussen circa € 15,18 miljoen negatief en circa € 13,5 miljoen negatief.

Naast de verplichte voorziening voor tekorten in grondexploitaties, die jaarlijks bij de jaarrekening wordt herzien, achten wij een extra risicobuffer noodzakelijk gezien de financiële omvang van dit project. De onderbouwing van de hoogte van deze extra buffer is gelijk aan het verschil tussen de uitkomst van risicoanalyse van de Monte Carlo methode behorende bij 85% zekerheid (€ 15,18 mln.) en de verplichte voorziening (€ 14,49 mln, zowel actief als facilitair) en bedraagt € 0,7 miljoen.

Kans

Gevolg-klasse

Weerstandscapaciteit

Programmabegroting 2018

1

4

1350.000

Jaarrekening 2017

1

 4

694.000

Programmabegroting 2019

1

4

694.000

In het raadsbesluit van 31 mei 2018 is afgesproken op korte termijn met de raad in gesprek te gaan over de consequenties van de prijsontwikkeling voor het woonprogramma in Aalsmeer van onder meer "de Tuinen van Aalsmeer"

Bovenwijkse voorzieningen
De nota Kostenverhaal Bovenwijkse voorzieningen Aalsmeer 2015 is de basis voor de bepaling van de bijdrage projecten aan bovenwijkse voorzieningen. Op dit moment zijn er 5 voorzieningen die (ten dele) als bovenwijks kunnen worden aangemerkt: de reconstructie N231-zuid (inclusief de aansluitende wegen), de aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg, de aanleg van de rotonde bij de kruising Aalsmeerderweg-Molenvlietweg, de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg en de reconstructie Machineweg.

Periodiek moet bepaald worden of de kostenraming voor de bovenwijkse voorzieningen en de daadwerkelijke uitgaven nog in de pas lopen met de ramingen van de inkomsten en de daadwerkelijke inkomsten. Van drie van de 5 projecten is duidelijk dat de uitvoeringskosten gaan tegenvallen. Indien de kosten niet verhaald kunnen worden is de gemeente risicodrager, bij de Lentenota is een herziening van de nota Kostenverhaal Bovenwijkse voorzieningen aangekondigd voor 2019.

N231-zuid
De herinrichting van de provinciale weg N231 tussen Vrouwenakker en de kruising met Burgemeester Kasteleinweg (N231 zuid) was reeds opgenomen in het AVVP 2010. In 2015 heeft de provincie Noord-Holland ambtelijk een voorstel bij de partijen in de omgeving neergelegd voor de herinrichting van de N231 zuid. Naar aanleiding van nieuwe inzichten over de ruimtelijke ontwikkelingen in Kudelstaart en de verbetering van het openbaar vervoer van en naar Kudelstaart zijn aanvullende maatregelen onderzocht. In hoofdlijnen zijn de maatregelen het verdubbelen van de rijstroken van 2x naar 2x2 rijstroken tussen kruisingen met de Bachlaan en de Hoofdweg, zodat het verkeer nu en in de toekomst goed kan doorstromen.
De uitvoering van het project ligt volledig bij de Provincie Noord-Holland. De gemeenten Aalsmeer, Uithoorn en de Vervoerregio Amsterdam leveren een financiële bijdrage. De verwachting is dat de bijdrage van Aalsmeer hoger wordt dan is ingeschat.

Burgemeester Hoffscholteweg
De kosten voor de aanpak van de Burgemeester Hoffscholteweg vallen hoger uit. In de Lentenota is hiervoor € 1 mln beschikbaar gekomen, het restant van de extra kosten moet gevonden worden uit de bij de Lentenota aangekondigde bijgestelde nota Kostenverhaal Bovenwijkse voorzieningen.

Burgemeester Kasteleinweg
Ook is bekend dat de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg duurder uitvalt dan gepland. In 2016 is het ontwerp van de herinrichting van de Burgemeester Kasteleinweg in Aalsmeer vastgesteld en heeft de raad een krediet van € 5,1 miljoen ter beschikking gesteld voor de realisatie. In de samenwerkingsovereenkomst met alle betrokken partijen (Provincie, Haarlemmermeer, Uithoorn en Vervoerregio) is afgesproken dat de Provincie de herinrichting over het gehele tracé in de drie gemeenten realiseert. Het project is echter vertraagd, doordat er in het gehele tracé een lichte verontreiniging (PFOS)  is aangetroffen en doordat de kosten hoger blijken dan geraamd in 2016. Naast prijsstijgingen in de GWW-sector wordt deze prijsstijging in belangrijke mate veroorzaakt door de werkzaamheden aan kabels en leidingen van nutsbedrijven. De partners in het project dragen ieder een deel van het tekort. Bestuurlijke afstemming met de partners over de verdeling van het tekort dient nog plaats te vinden.

Voor de bepaling van de weerstandscapaciteit van de gemeente gaan we uit van een stelpost voor het risico dat niet de volledige kosten verhaald kunnen worden van € 1 miljoen.