2.3.3 Schiphol
Actuele beleidsontwikkelingen
Het Aldersakkoord met afspraken over de groei van Schiphol onder voorwaarden loopt tot en met 2020. Onderdeel van het Aldersakkoord is de invoering van het zogenaamde nieuwe normen- en handhavingstelsel. In dit stelsel wordt afgestapt van de handhaving in vaste meetpunten. Daarvoor in de plaats komt een set regels om te waarborgen dat geluidpreferentieel wordt gevlogen. Prioriteit voor de komende periode is het nieuwe normen- en handhavingstelsel in wet – en regelgeving te verankeren en een eind te maken aan de huidige gedoogsituatie.De omgevingsraad Schiphol zal de minister hierover de komende periode adviseren. Daarnaast ligt er een adviesvraag bij de Omgevingsraad Schiphol (ORS) over de effecten van een groei van de luchtvaart op de woningbouwplannen in de MRA en vice versa.
Het Rijk is tevens bezig met een herindeling van het luchtruim. In het regeerakkoord is bovendien een nieuwe Luchtvaartnota aangekondigd. Hierin zal het Rijk een standpunt innemen over de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland tot 2040. Participatie over de luchtvaartnota is in het najaar 2018 voorzien
De impact van de luchthaven op de leefbaarheid in onze gemeente is groot. In het position paper “De Mensen achter de cijfers is beschreven welke impact de luchthaven heeft op de leefbaarheid en vitaliteit van onze gemeente” en wat er moet veranderen om te kunnen spreken van een ontwikkeling van de luchthaven in balans met de omgeving. Het position paper is bepalend voor de inzet in het debat over de toekomst van de luchtvaart in Nederland in het algemeen en die van Schiphol in het bijzonder.
Wat gaan we daarvoor doen in 2019?
Actuele bestuurlijke actiepunten | College-/raadsbesluit | Planning |
Uitdragen en uitvoering geven aan de punten van de Position Paper. | Uitvoering |